Billeder skal tages i det rigtige miljø

68

Det lyder måske lidt mærkeligt, tænker du. Billeder bliver vel taget i det miljø, man nu engang vælger at tage dem. Det er fuldstændig rigtigt, men som med så meget andet kan vi mennesker altid vælge at manipulere lidt med tingene, så det passer bedst ind i vores kontekst.

Understøt din vare

Miljøbilleder skal understøtte den vare, du vil sælge. Her skal du se en vare som en meget bred definition. Det handler selvfølgelig om fysiske varer, der sælges i en butik eller på nettet, men en vare kan f.eks. også være hele din virksomhed.
Når du på virksomhedens hjemmesiden under kategorien “om os” skal præsentere din virksomhed, jeres ansatte, jeres mål, visioner mm., skal billederne understøtte den historie, du gerne vil fortælle.  

Så selvom din virksomhed måske i forvejen sælger én eller flere fysiske varer, skal du altså også se hele virksomheden som en vare. 

Det handler om troværdighed

Som ordet også indikerer kan et billede nogle gange vise mere end blot det objekt, der er centrum for billedet – rundt om dette objekt vises et miljø. Det er dette miljø, der helst skal understøtte selve objektet og den historie, du ønsker at fortælle med billedet. 

Ønsker en bilforhandler f.eks. at præsentere sine medarbejdere med et billede på hjemmesiden, kan det sikkert være en god ide at lade sælgerne fotografere på kontoret eller måske i selve biludstillingen. Derimod er det nok mest troværdigt at lade mekanikerne fotografere på værkstedet, hvor de har deres ekspertise.

En vare skal altid være troværdig for kunden – måske især når varen er selve virksomheden. For en potentiel bilkøber er det rart at vide, at sælgeren har sin viden om bilerne i udstillingen, mens mekanikeren, der skal sørge for at bilen er køreklar, ved hvad han laver på værkstedet.

Lad miljøet sælge

Skal en antikvitetsforhandler f.eks. markedsføre en flot Arne Jacobsen stol med et billede, kan hun vælge at fotografere stolen op af en pæn, ensfarvet baggrund. Det vil naturligvis lade stolen fremstå i alt sin enkelhed med det smukke design. Omvendt set er en Arne Jacobsen stol en dyr investering, og det kan derfor være en fordel at vise kunden, hvad han/hun får ved at købe stolen. Ved at fotografere stolen i en stilfuld stue med sildebensparket på gulvet, varme farver, der matcher stolens cognacfarvede læder, og andre flotte design møbler fra samme tidsperiode giver man kunden et billede af et miljø og en livsstil, der taler til kundens selvopfattelse og dermed opfordrer til at købe stolen.

Et sådant billede kan altså kaldes et miljøbillede, og ved at lægge en ekstra tanke i sådanne billeder kan det hjælpe til at sælge både fysiske vare og f.eks. hele virksomheden. 

Leave A Reply

Your email address will not be published.